Pe tarâmul de dincoace

Lucruri pe care le gândesc atunci când nu gândesc

Lecţia de istorie

Posted by nedeia pe 03/02/2009

De curând am urmărit o serie de documentare pe postul TV Viasat History. Documentare foarte interesante despre al doilea război mondial şi despre felul în care diferite popoare au reacţionat în timpul şi după acesta. Şi mi-am dat seama brusc că am găsit răspunsul unei întrebări care mă frământa de ceva vreme.

De ce la alţii se poate şi la noi nu, de ce alţii au făcut şi noi nu putem, de ce, de ce şi iar de ce. Şi nu mă refer neapărat la cei 2 kilometri de autostradă, mă refer la destinul de veacuri deja al acestei naţiuni. Şi urmărind acele documentare mi-am dat seama că nu am absolut nici un motiv de invidie. Nu trebuie să reproşez nimic acestui popor , cel de acum şi cei care au fost (mă rog, la nivel ideatic, pentru că aş avea cam multe de comentat la capitolul societatea românească din ultimele două secole – minim). Nu vom fi niciodată în cărţile mari ale lumii politice pentru ca noi nu am fost niciodată de partea asupritorilor.

Ne uităm cu admiraţie la oraşele şi catedralele Italiei, Franţei, Germaniei, Angliei, Olandei, Austriei, Germaniei, Spaniei, Ungariei, Rusiei, Chinei… Şi nu ne gândim că acele obiecte şi acel stil de viaţă spre care tânjim noi astăzi sunt clădite în umbra unor mari imperii, în umbra unor puteri militare. Au asuprit, au cucerit, au cărat cu duiumul resurse la ei în ţară şi au construit opere de arta, de arhitectură, pe seama cărora şi acum scot bani. De la noi, cei care le vizităm cu ochii mari şi curioşi. Nu poţi fi o ţară mare în Europa (şi mă tem că şi în restul lumii este la fel) dacă nu faci compromisul de a te ridica nu pe spinarea celor mulţi din graniţele tale dedrept, ci pe seama celor mulţi de peste hotare. Aşa au ajuns azi vechile imperii să continue să tragă de hăţurile lumii.

Nu avem de ce să ne plângem, dragi compatrioţi. Ăsta e destinul nostru şi am face bine ca în loc să ne lamentăm şi să ne uităm cu invidie la iarba mai verde , mai bogată şi mai bio a vecinului vestic, să nu ne fie ruşine să punem noi înşine osul la muncă…

Şi vă invit la gândire şi la a răsfoi manualele de istorie: există vreo putere în epoca modernă care să nu se fi ridicat pe ruinele sau moştenirea generoasă a unei mari puteri militare? Poate că noţiunile mele de istorie sunt prăfuite, aşa că vă rog pe voi să mă ajutaşi cu piesele lipsă din puzzle.

Şi dacă vorbim de asupritori…. mă poate cineva lămuri sau trimite la o referinţă pe internet care să îmi ofere detalii despre războiul româno-bulgar, despre care mărturisesc că nu ştiu mare lucru?

7 răspunsuri to “Lecţia de istorie”

  1. umbre said

    poate te ajuta link-ul urmator

    http://romanii-din-bulgaria.blogspot.com/2008/08/relatiile-romano-bulgare-intre-1828.html
    .

    da un search pe google „razboiul romano bulgar” si ramai afis la ce gasesti:)))

    Sper ca la asta te refereai, adica practic la razboiul ruso-turc in care ne-am implicat si noi calarind un pic si pe la bulgari..

    si link-ul asta
    http://www.mdn.md/index.php?day=3527

  2. nedeia said

    da, cumva asta am gasit si eu, batalii cu bulgarii purtate in acea perioada, dar nu auzisem neaparat de sintagma „razboiul romano-bulgar”, credeam caa fsot chair ceva complet separat si cumva ascuns sub pres.

    O sa ma uit si eu pe linkurile de la tine (eu am fost „smart enough” sa caut folosind cuvintele cheie „razboiul romano-bulgar”, cu cratima adica, nedandu-mi seama ca imi restrictionez atat de tare rezultatele 🙂 )

  3. bogdanra said

    Este total ceva diferit. Razboaiele romano bulgare au avut loc dupa Razboiul romano turc si, din cate stiu eu, au fost o consecinta directa a Prabusirii Imperiului Otoman. Bulgarii, care sunt sau au fost mai curve ca ceilalati, au vrut sa beneficieze de ceea ce impusese Imperiul Otoman. Romania era factor de stabilitate in zona, avea potential militaro-economic destul de mare si astfel, in doua reprize, i-am cam pus cu botul pe labe. Chestie care nu a fost uitata de aceiasi bulgari cand au cerut Cadrilaterul.

    Mai mult decat atat Bulgarii mereu au fost cei care au promis aliatilor rusi ajutor in cazul in care Primavara de Praga s-ar fi continuat cuToamna de la Bucuresti.

    Razboaiele la care va referiti se mai numesc si Balcanice

    In primul Razboi (1912) Romania a fost neutra, dar Bulgaria, ca sclava a nou formatului URSS, a lovit cat de mult a putut si a vrut Cadrilaterul, desi era locuit de romani in special. Al doilea Razboi include si Romania intr-o pozitie anti bulgareasca, alaturi de Grecia, Macedonia (atacate de Bulgari in 1913) si de turci, sprijiniti de rusi in acest caz. Mai mult Germania nu avea putere sa isi sprijine aliatul Bulgar contra Romaniei pe care o dorea in Tripla Alianta.

    Din pacate Austro Ungaria a sprijinit Bulgaria contra Romaniei (fiindu-i frica de intentia Romaniei de a cere Transilvania) ceea ce mai tarziu a determinat Romania sa se duca catre Antanta.

    Aoleu mult am scris

  4. bogdanra said

    Mici modificari:
    in 1912 inca nu era URSS, dar avusese loc Revolutia din 1907, mea culpa

    Romania a invins Bulgaria pe cale armata doar o data, in urma razboiului din 1913. In 1912 a stat deoparte, dar politic a contat mult contra Bulgariei care dorea sa aiba granitele pana la gurile Dunarii

  5. nedeia said

    Stai ca nu mai inteleg nimic. Si anume: in ce an a fost toata povestea asta? cel care scria pe un site ca sadoveanu a luptat in razboiul romano-bulgar in 1917 se referea deci la altceva?

  6. bogdanra said

    In 1916 Romania intra in razboi de partea Antantei.
    In 1917 exista o contraofensiva a Triplei Aliante; Antanta nu ne ajuta la Sud cu retinerea Bulgariei care, libera fiind, ne ataca si ea la randul ei.

    deja ajungem in 1918 cand castigam Razboiul

  7. umbre said

    citeste ce e in al 2lea link din primul comentariu. acolo gasesti toata informatia necesara 🙂

Lasă un răspuns

 
