Pe tarâmul de dincoace

Lucruri pe care le gândesc atunci când nu gândesc

Ce mancam în seara asta? SARMALE!!!!!!!!!!!!

Posted by nedeia pe 21/10/2009

Azi, vorbind cu Lupu mi s-a făcut o pohtă de sarmale ceva de speriat. Zis şi făcut, întrebat mamă de reţetă (dacă nu am spus maică-mea e moldoveancă şi găteşte excelent), plecat la Mega Imaj (că piaţa e departe) şi luat cele trebuincioase. Cum bărbatul mi-e vegetarian, am optat pentru versiunea fără carne. Nu regret nici o secundă 🙂

Dat fiind că e prima oară cand fac sarmale, rog onorata audienţă să îmi ierte entuziasmul şi nepriceprea. Nu pot decât să vă spui ca aşa sarmale bune n-am făcut în viaţa mea (era şi greu, nu? )

Aşadar iată construcţia necesară pentru a obţine aşa ceva în farfurie:

sarmalute in foi de vita, vegetariene

N-am găsit varză murată aşa că am zis mulţumesc că am dat de foi de viţă în saramură. Le-am aşezat într-un castron cu apă rece la desărat (şi tare bine am făcut…)

foi de viţă la desărat

Cum sărmăluţele sunt de post (sau vegetariene), am luat soia granule (pachet de 100 de grame) şi l-am zvârlit intr-un litru şi jumătate de apă clocotită, spre fierbere 20 de minute. Atenţie, începători! Daca scăpaţi din vedere să dati focul la mic păţiţi ca mândra aci de faţă şi vă dă amestecul în foc…

turnatul de soia granule în apa clocotită

Pe de altă parte se ia o caserolă de ciuperci (mmmm… ghebe….), se curata, se spală bine-bine şi se pun şi ele pe foc, in puţină apă, cât să dea un clocot.  Apoi se spală în câteva ape reci, sa se duca orice urmă de mucilagiu. Poze cu înainte şi după.

ghebele dau în clocot

Ghebele - înainte

ghebele - după

În timp ce ghebele se răsfaţă în apa caldă, se toacă o ceapă mare (sau două potrivite), jumătate de ardei gras, un morcov şi o ţelină mică, românească. Se pun în vas teflonat, se toarnă ulei şi se călesc.

legumele tocate, înainte de undire

legumele călindu-se

Între timp nu uităm de soia, pe care o scurgem şi o punem la răcit. Nu de alta, dar ne vom băga mâinile in ea ceva mai încolo…

Soia fiartă pusă la răcit

am început să toc ciupercile, dar m-am plictisit si am băgat mixerul în acţiune. În oală am pus legumele călite şi ciupercile… şi iată ce a ieşit…

Legume înainte

Legume după

Şi apoi stau la răcit pe marginea geamului legumele şi soia…

la răcit

Tocăm şi o legătură de pătrunjel proaspăt şi punem la un loc legumele, soia, pătrunjelul, bulion, două ouă, sare, piper, busuioc, cimbru, o cană de orez.. şi le amestecăm romăneşte, cu mâna..

cu bulion

fără bulion

fără bulion

Şi , ca să nu se lipească sărmăluţele de oală, le-am făcut un pat de beţe de bambus .. puteam pune mult mai puţine, dar era mult prea amuzant să le rup 🙂

pe pat de bambus

pe pat de bambus

Ei, şi iată cum am stat o oră în picioare să îmbrac maclavaisul cu foi de viţă.. cam mici frunzele, m-am chinuit cam mult, dar iată ce a ieşit . Între sarmale s-au strecurat şi frunze de dafin şi boabe de piper multicolor.

sarmaleeeee

sarmaleeeee

La final, restul de bulion din borcan s-a diluat in apa şi s-a turnat peste sărmăluţe

cu bulion şi apă

cu bulion şi apă

Ei bine… şi iată cum arată sarmalele fierbând :)… aşa că spor la treaba diseara!!!

La fiert

La fiert

3 răspunsuri to “Ce mancam în seara asta? SARMALE!!!!!!!!!!!!”

  1. Carmen said

    Pentru ghebele alea as da un porc intreg, cred ca au dat un gust extraordinar sarmalelor 🙂 Amestecul de ciuperci cu legume arata foarte bine nemaruntit cu blenderul, data viitoare, daca mai faci, sa le lasi asa, o sa le lege orezul. Si umpleai foile de vita mai usor. Acum sa-ti fie de bine, dar sa stii ca daca le pui ou nu mai sint de post. Cica daca n-ai stiut ti se iarta 🙂

  2. Carmen said

    Aha, am recitit, era pentru vegetarieni, nu de post 🙂

  3. nedeia said

    He he he :-))
    eu nu tin si n-am sa tin „post” cat m-o mai duce mintea. cel putin nu alea dictate de biserica. nu ma intereseaza nici dezlegari la pesti, harti , de dulce si alte treburi. evit sa mananc carne pe cat pot , sotul meu este oricum lacto-ovo-vegetarian… in perioada asta n-am de ales si ma nutresc si cu carnuri, dar dupa ce termin cu „munca” imi revin la un regim lacti-ovo-pestisoor-veggie :))

Lasă un comentariu